Integració del registre municipal d’activitats a SITMUN

Bona pràctica

Diputació de Tarragona

Nivell de maduresa

Què mesurem?
1
2
3
4
5
Digital Obert Personalitzat i proactiu Avaluació i rendiment de comptes Intel·ligent
Millora la gestió de les dades relatives a les activitats econòmiques del territori i permet posar-les a l’abast de la ciutadania de forma senzilla i entenedora.

Problema

Els ens locals sovint tenen dificultats per complir els requisits legals en matèria d’activitats econòmiques per manca de recursos i d’eines adequades. Un d’aquests requisits és la necessitat de disposar de registres municipals d'activitats i la manca d’aquests registres dificulta, al mateix temps, l’aprovació dels plans de control de les activitats comunicades, un altre requisit legal en l’àmbit de les activitats econòmiques. Els municipis que disposen de registres municipals d’activitats en format Excel, Access o altres, sovint tenen problemes per mantenir-los actualitzats i les dades no estan disponibles de forma compartida. Això dificulta la consulta, l’explotació i l’anàlisi de la informació, afectant la capacitat de supervisió i la presa de decisions informades.

Solució

La solució implantada per la Diputació de Tarragona consisteix en un servei d’assistència per crear o actualitzar el registre municipal d'activitats utilitzant la plataforma SITMUN (Sistema d’Informació Territorial Municipal). Aquesta plataforma permet integrar la base de dades d’activitats econòmiques amb un sistema cartogràfic i visualitzar les dades mitjançant mapes via web. A més, es proporciona assessorament personalitzat en l’ús de la plataforma i s’ha elaborat un manual de funcionament del nou registre municipal d’activitats adreçat a les persones responsables de la gestió de les activitats econòmiques de cada municipi.

Usuaris finals

Personal de l'administració pública

Tecnologia

  • Sistema SIG
  • Servidor de mapes web

 

Estat

Implantat. Servei en funcionament des de juny de 2023.

twitter icon LinkedIn icon

Descripció

La Unitat de Gestió de Serveis-Suport Activitats de la Diputació de Tarragona ofereix a les entitats locals de la província de Tarragona un servei destinat a la creació i/o actualització dels registres municipals d'activitats utilitzant la plataforma SITMUN.

SITMUN és una eina orientada a facilitar la gestió del territori als ens locals. SITMUN integra diferents bases de dades amb la cartografia municipal i la utilitza per presentar les dades mitjançant mapes, de forma estructurada en diferents capes d’informació (com ara el cadastre, el planejament urbanístic, infraestructures de xarxes o serveis d’inventaris).

En col·laboració amb la unitat de Cartografia de Diputació de Tarragona, la Unitat de Suport Activitats de la Diputació de Tarragona, ha dissenyat i implementat un nou mòdul a SITMUN consistent en el registre municipal d’activitats. El mòdul inclou un formulari o fitxa de dades específic per activitats, la definició de consultes predeterminades i la visualització de les dades, entre d’altres.

El funcionament detallat del registre municipal d’activitats és, a grans trets, el següent:

  • Mitjançant un formulari, es donen d’alta i es fa el manteniment de les dades de les activitats (número de registre, data de registre, dades del titular, dades del representant, adreça de l’activitat, dades generals de l’activitat, etc.)
  • Un cop donades d’alta, les activitats es mostren georeferenciades en el mapa del municipi. Cada activitat es representa en el mapa com un punt, amb un color diferent segons la seva tipologia (industrial, extractiva, residus, etc).
  • L’eina disposa d’un selector de capes que permet filtrar la informació que es mostra en el mapa. Així, es poden filtrar les activitat segons estiguin en actiu, s’hagin donat de baixa o estiguin inscrites en el registre sanitari, triant la capa d’informació corresponent en cada cas. També es poden filtrar les activitats segons la seva tipologia.
  • L’eina permet cercar i/o ubicar les activitats per polígon, referència cadastral o topònim.
  • L’eina inclou un conjunt de consultes predeterminades, com ara les activitats de baixa, les activitats en funcionament, la llista completa d’activitats o la llista d’activitats amb llicència ambiental, entre d’altres.
  • L’eina també inclou un conjunt de documents que donen suport en la gestió de les activitats.

Per accedir al registre municipal d’activitats cal entrar en l’eina SITMUN. El personal municipal ha d’utilitzar l’accés privat, que requereix usuari i contrasenya, per gestionar les dades de les activitats. En una propera fase s’oferiran dades obertes de manera que la ciutadania podrà consultar algunes de les dades de les activitats inscrites en el registre mitjançant l’accés públic (sense usuari ni contrasenya).

Aspectes jurídics

  • L’eina compleix amb la normativa de protecció de dades personals. L’accés públic al registre municipal d’activitats no mostra cap tipus de dada personal.
  • Per posar en marxa el registre municipal d’activitats és necessària una resolució de creació.
  • Cal que prèviament l’ajuntament s’adhereixi a SITMUN, sol·licitant l’accés a l’aplicatiu.

Aspectes tecnològics

  • SITMUN utilitza una arquitectura basada en el núvol. Per gestionar o consultar el registre municipal d’activitats d’un ajuntament, únicament es necessita un dispositiu amb connexió a Internet.
  • SITMUN es basa en tecnologia de servidor de mapes web. Per gestionar i visualitzar les dades del registre municipal d’activitats, només cal un navegador web convencional.
  • En cas que l’ajuntament disposi d’un registre municipal d’activitats en format Excel, les dades es poden importar directament a SITMUN. Cal una anàlisi i tractament previ de les dades.

Aspectes organitzatius

  • La solució no requereix de canvis organitzatius. Únicament s’han d’atorgar permisos d’accés a les persones empleades públiques de l’ens local que gestionen les activitats econòmiques del municipi, podent-se atorgar rols d’edició o només de consulta, segons correspongui.

Actors i col·laboradors

Els actors clau i col·laboradors, tant públics com privats, que han estat indispensables per aconseguir dur a terme el projecte són:

  • Diputació de Tarragona: unitat de Gestió de Serveis-Suport Activitats i unitat de Cartografia.
  • Àrea de l'entitat local responsable de la gestió de les activitats econòmiques del municipi.

Beneficis i impactes

Per a l’Ajuntament

  • Garantia del compliment normatiu. Facilita als ens locals el compliment de la seva obligació de disposar de registres municipals d'activitats -inclòs el registre sanitari municipal- i d'aprovar plans de control de les activitats comunicades.
  • Suport en la presa de decisions. La integració de les dades d’activitats a SITMUN permet disposar d’una visió global i integrada de la informació relativa al teixit econòmic del municipi, i fomenta la presa de decisions basades en l'evidència.
  • Millora de l'eficiència. Les dades són més accessibles i fàcils de consultar, fet que redueix el temps de resposta de l’administració.
  • Millora de la qualitat de les dades. La implantació de la solució implica una tasca prèvia de localització, estructuració i estandardització de les dades. A més a més, evita la dispersió i duplicitat d'arxius a l'organització, assegurant l'oficialitat i la fiabilitat de les dades publicades.

Per a la ciutadania

  • Millora de l’accés a la informació. La publicació i disponibilitat de les dades relatives a les activitats econòmiques del municipi en un visor de mapes fan més accessible i comprensible la informació a la ciutadania.

Per a la societat

  • Creixement econòmic sostenible. Contribueix al desenvolupament econòmic sostenible, ja que les dades disponibles poden ajudar a identificar oportunitats de negoci i millorar l'entorn empresarial local.

Costos

Actualment, l’accés a aquest registre municipal d’activitats a través de SITMUN no té cap cost pels ajuntaments, així com tampoc les assistències que s’ofereixen en aquesta matèria des de les unitats de Gestió de Serveis – Suport Activitats i de Cartografia de Diputació de Tarragona.

Elements clau en la gestió del canvi

Els aspectes més importants a tenir en compte en el procés de gestió del canvi són:

  • Mantenir les dades actualitzades. És molt important el manteniment i l’edició de les dades perquè la informació no quedi obsoleta i perdi valor.
  • Formació tècnica. S'ha de capacitar el personal tècnic municipals en l'eina SITMUN perquè facin el manteniment de les dades. El servei ofereix un Manual de funcionament del nou registre municipal d’activitats pensat i adreçat a les persones encarregades de la gestió de les activitats econòmiques de cada municipi, on es detalla des de com accedir a l’aplicació i quins són els aspectes generals de la plataforma SITMUN fins al procediment, pas a pas, per a inscriure una activitat al nou registre, per a corregir i/o afegir dades i per a introduir modificacions, transmissions i baixes d’activitats existents.

Indicadors d'èxit

Els indicadors SMART que evidencien la consecució dels objectius previstos són:

  • Augment del número de peticions d’assistència per integrar el registre municipal d’activitat a SITMUN.
    • Durant el segon semestre de l’exercici 2023, es van rebre un total de 25 peticions d’assistència per a integrar el registre municipal a SITMUN. Durant el segon trimestre de l’exercici 2024, s’han rebut un total d’11 peticions.
  • Usuaris actius de la plataforma. El percentatge d’usuaris interns que utilitzen SITMUN és un indicador de que l’eina els resulta útil.

Barreres i fracassos

  • El registre ha d’estar actualitzat, tant a nivell de les dades com a nivell dels canvis normatius.

Replicabilitat

Aquest projecte va néixer amb l’objectiu de ser replicable. La Unitat de Gestió de Serveis-Suport Activitats de la Diputació de Tarragona ofereix el servei d’assistència en la creació i/o actualització dels registres municipals d’activitats a través de la plataforma SITMUN a ajuntaments amb secretaria de classe tercera i fins a 2.000 habitants (amb caràcter preferent aquells de menor població, capacitat econòmica i de gestió). En cas que l’ajuntament disposi de personal capacitat, el servei consisteix en tutories personalitzades per a que el personal de l’ajuntament pugui crear i/o actualitzar el registre municipal d’activitats o el registre sanitari municipal.

D’altra banda, els ajuntaments de més de 2.000 habitants també poden sol·licitar l’accés a l’aplicació mitjançant el servei d’assistència en sistemes d’informació territorial municipal (SITMUN) que ofereix la unitat de Cartografia.

Actualment hi ha 22 municipis de la província de Tarragona que ja tenen implantat i gestionen les seves activitats econòmiques mitjançant el registre municipal d’activitats a SITMUN.

Et pot interessar…

Atenció i tramitació per videotrucada

Canal de tramitació per videotrucada que permet fer els tràmits de forma segura, sense desplaçaments i amb atenció personalitzada.

Bona pràctica

Gestió i govern obert amb Sistemes d’Informació Geogràfica

Transformació de les dades de què disposa l’Ajuntament en coneixement útil per prendre millors decisions en la gestió municipal i posar-les a l’abast de la ciutadania de forma senzilla i entenedora.

Bona pràctica

Empadronament en línia i automatització en la gestió administrativa

Facilitar i garantir l'accés universal al Padró municipal d'habitants amb una tramitació 100% electrònica, sense desplaçaments ni cita prèvia.

Bona pràctica